Gotochi karakterek

A gotochi karakterek olyan kabalafigurák, amelyeket a városi, prefekturális önkormányzatok és egyéb helyi szervezetek arra használnak, hogy népszerűsítsék a lokális kultúrát, termékeket, illetve ösztönözzék az országon belüli turizmust. Legtöbb esetben antropomorf mesealakok plüssfiguráiról van szó, amit “yuru-kyara” néven is hívnak. (A yurui-kyaraktaa, puha-karakter szó rövidítéseként.). Természetesen nem csak plüssfigura formában találkozhatunk velük, számtalan ajándéktárgy létezik illetve helyi termékek csomagolásán is gyakran ábrázolják őket.

Egyes esetekben a nagy népszerűségnek örvendő kereskedelmi figurákat, mint például a Sanrino cég “Hello Kitty”-je, vagy a San-X “Rilakkuma” figurájának helyi sajátosságokkal ábrázolt alakját is gotochi karakternek hívják.

Nagasaki castellát (süteményt) reklámozó Hello Kitty kulcstartó.
(https://matome.naver.jp/odai/2141026901024105201/2141027051726338603)

Egyes karakterek, mint például “Hikonyan”, ami Hikone város bejegyzett végjegye és Hikone várának 400-adik évfordulójára hozták létre 2007-ben, vagy a Kumamoto prefektúrát reklámozó “Kumamon”, cukiságukkal és nyugodtságot sugárzó megjelenésükkel az egész országban óriási népszerűségre tettek szert.

Hikone város karaktere, Hikonyan
(http://manjiro-nohgaku.com/blog/assets_c/2013/10/hikonyan-921.html)

Fontos szerepük van a városok felvirágoztatásában, illetve a helyi események nélkülözhetetlen kellékei lettek, gyakran feltűnnek helyi tévéműsorokban is.

Hogy érzékeljük a figurák gazdasági hatását:

Kumamon karakterét a Kjúsú Sinkanszen vonalának megnyitása alkalmából hozták létre 2010-ben, a turistákat megcélzó kampány keretében. A karakter népszerűsége fokozatosan növekedett, majd 2012-ben berobbant: Kumamoto prefektúra adatai alapján 2012-ben a Kumamon-nal PR-olt helyi termékek eladásából származó bevétel 11,5-szerese (29,3 milliárd jen) volt az előző évinek. A gotochi karakterek ingyenesen felhasználhatók, de a “tulajdonos” önkormányzatok, városok, megyék számára rendkívüli gazdasági hatással bírnak.

Kumamon karaktere medvét ábrázol, mert a Kumamoto prefektúrában szereplő “kuma” szó medvét jelent japánul

Kumamont ábrázoló termékek

A Funassyi névre hallgató karaktert, amely Chiba prefektúra Funabashi városát képviseli (igaz nem hivatalosan), eredetileg egy helyi városlakó hozta létre 2011-ben azzal a céllal, hogy felvidítsa a helyi lakosokat és népszerűsítse a várost. TV reklámokban, műsorokban szerepelt és fokozatosan nőtt a népszerűsége. Azóta 10 CD-t adott ki, saját anime sorozata és élőszereplős filmje készült, saját üzletet nyitott, telt házas koncertet adott a híres japán Budokan arénában, sőt, fellépett Ozzy Osbourne-nal is.

Funassyi karaktere
(https://welovefunassyi.com/about-funassyi)

A legtöbb bevételt termelő karakterek toplistája:

  1. Funassyi (nem hivatalos, Funabashi) Kb. 800 milliárd jen
  2. Kumamon (Kumamoto prefektúra) Kb. 124,4 milliárd jen
  3. Sanomaru (Sano City) Kb. 60 milliárd jen
  4. Hikonyan (Hikone City) Kb. 33 milliárd jen
  5. Gunmachan (Gunma prefektúra) Kb. 6,4 milliárd jen

Nem csak önkormányzatok, hanem cégek is gyakran létrehoznak yuru-kyara karaktereket marketing célból. A Korábban említett Sanrino és San-X cégek pedig konkrétan azzal foglalkoznak, hogy üzletileg jövedelmező karaktereket találnak ki és futtatnak fel.

Minden évben rendeznek “yuru-kyara” grand prix-t is, ahol a győztes figurát az egész országból érkező online szavazatok alapján választják ki. A 2018-es grand prix győztese például Hapita family, a Kansai Elektromos Művek karaktere volt.

Így egyes esetekben kis cégek is országos népszerűségre tehetnek szert, ami jelentős bevételnövekedést eredményezhet. A Japánban jelenlévő külföldi cégek közül még csak nagyon kevesen rendelkeznek saját “yuru-kyara”-val, pedig érdemes lehet megfontolni a szokásos marketingtevékenységen kívül a céget képviselő cuki karakter létrehozását.

Az oszakai székhelyű Kansai Elektromos Művek karaktere, “Hapita family”
(https://www.yurugp.jp/jp/)

 

 

Források:

https://www.yurugp.jp/jp/
http://tripos.jp/post/473
https://en.wikipedia.org/wiki/Funassyi
https://en.wikipedia.org/wiki/Kumamon

 

Kapcsolódó bejegyzések
’Biztosan nyersz!’
Love Hotel

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.