Japán új üzleti kapcsolatokat tartogat a magyar beszállítóknak

Milyen kapcsolata van a szigetország járműiparának hazánkkal? Hogyan vészelik át a válságos időszakot az ottani székhelyű multinacionális vállalatok? Japán külgazdasági szervezete, a JETRO Budapest vezérigazgatója, Masahide Honda válaszolt kérdéseinkre.

– Kérem, mutassa be a főbb adatok mentén a magyar-japán gazdasági kapcsolatot!
– 2015-ben az export 750 millió eurót tett ki, ami éves szinten 42,1 százalékos növekedést jelent, az import 1,133 millió euró volt, ami szintén pozitív elmozdulás: itt 23,7 százalékos emelkedés mutatkozik. A japán-magyar külkereskedelem sajátossága, hogy a pénzügyi eredmény hagyományosan negatív, ám évek óta folyamatosan javul a szaldó Japánnal szemben, amint ezt az alábbi táblázat is szemlélteti. Tavaly 383 millió euró volt a hiány összege. Ami a magyar exportot illeti, a közúti járművek kivitele a legjelentősebb tétel, amely 116,9 százalékkal nőtt az előző évhez képest. Az Audi és Mercedes által gyártott prémium modellek mellett a Magyar Suzuki új autóját, a Vitarát és az SX4 S-Cross-t is exportálják Japánba. A járműipar részaránya a teljes kivitelből 42,8 százalék. Hasonlóan szignifikáns  a telekommunikációs termékek exportjának 111,6 százalékos növekedése. Import tekintetében a teljes behozatal 20,8 részét kitevő energiafejlesztő gépek és berendezések értéke jelentősen, 46,3 százalékkal nőtt. Ebbe a kategóriába tartoznak a gépjárművekhez szállított motorok – a növekedést előmozdította, hogy a Magyar Suzuki egy év alatt 146 ezerről 185 ezerre növelte termelési volumenét. A magyar autópiac feléledésének köszönhetően a kész autók importját is bennfoglaló közúti jármű árucsoport behozatala 22,2 százalékos növekedést ért el. Szintén növekvő tendenciát mutatott az elektromos és elektronikus berendezések importja, itt 29,9 százalékos volt a pozitív elmozdulás. A japán vállalatok újabb beruházásai állhatnak a speciális szakipari gépek és a szakmai tudományos ellenőrző műszerek importjának 55, illetve 98,2 százalékos emelkedése hátterében.

– Milyen mutatószámok jellemzik a japán nagyvállalatok magyarországi jelenlétét?
– Szervezetünk 2016 júliusában közreadott kimutatása szerint 151 japán székhelyű vállalat működik Magyarországon, amelyek közül 46 végez termelő tevékenységet Önöknél. Ezen termelő vállalatok többsége, 65 százalék a járműiparhoz kapcsolódik. A legnagyobb ilyen cégek a Magyar Suzuki, a Denso és az Ibiden. A japán vállalatok mindösszesen 30 ezernél is több magyarországi munkavállalót foglalkoztatnak.

– A közelmúltban újabb japán vonatkozású beruházásokról adhattunk hírt. Mi teszi vonzóvá ezt a viszonylag kicsi európai országot a távoli japán befektetők szemében?
– Magyarország fő előnyei a következő adottságok: szabad hozzáférés az EU piacaihoz; előnyös elhelyezkedés; fejlett infrastruktúra; megfelelően képzett munkaerő kedvező fizetési szinttel; viszonylag stabil üzleti környezet.

– Suzuki, Mitsubishi, Takata – e jól ismert japán márkanevek napjainkban nem csengenek túl jól. Ön szerint miként lehetnek képesek az érintett vállalatok túllendülni a botrányok hatásain?
– Létezik egy mondás, miszerint fordítsd a problémát az előnyödre. Ennek jegyében arra számítunk, hogy ezek a vállalatok nem csupán meg tudnak küzdeni a kihívásaikkal, hanem megerősödve még versenyképesebbek lesznek a jövőben.

– Japán belső autópiaca sajátosnak mondható. Amennyiben egy magyar cég az Önök országában szeretne beszállítóvá válni, mire érdemes figyelemmel lennie?
– Nem mondanám sajátosnak a japán piacot. Már eddig is számos európai járműipari vállalat vitt befektetést a szigetországba, s élvezi az ottani üzleti előnyöket. Reméljük, mielőbb megszülethet a Japán és az EU közötti gazdasági együttműködési megállapodás és a szabadkereskedelmi egyezmény, ennek révén tovább erősödhet a japán-magyar partnerség, különösen új üzleti kapcsolatok tekintetében.

– A JETRO Budapest japán-magyar üzletember találkozót szervez az Automotive Hungary rendezvény helyszínén. Miért érdemes részt venni ezen a programon?
– A HIPA közreműködésével japán alkarész- és alapanyagvásárlók üzleti találkozóját tartjuk október 20-án. Korábban már 10 alkalommal rendeztünk hasonló beszerzői programot, ám ezek önálló alkalmak voltak. Abban bízunk, hogy az Automotive Hungary részeként előnyösen ki tudjuk használni a szinergiákat a két ország közötti üzleti kapcsolatok fejlesztéséhez. Az a célunk ezzel a rendezvénnyel, hogy segítsük a japán vállalatokat újabb magyar beszállítói kapcsolatok kiépítésében. Nyolc japán anyavállalatú kiállító lesz jelen a nap során: Hitachi Zosen Europe, Hi-lex, SEWS, Shinwa, Takata, Magyar Suzuki, U-Shin és PC International. A JETRO Budapest mindhárom napon saját standdal lesz jelen a rendezvényen. Aki japán üzleti kapcsolatokat szeretne kiépíteni, mindenképpen látogasson meg bennünket!

Forrás: http://autopro.hu

Borítókép: Creative Link LLC

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.