ZOZOSUIT (ゾゾスーツ)

Valamikor az év elején történt, hogy egyre több beszélgetés során szegezték nekem a kérdést japán ismerőseim: Na Dávid, aztán ZOZOSUIT-od van-e már?

Eleinte egy egyszerű „Nem, még nincs”-el intéztem el a dolgot. (Nem tudom mi az, és nem is érdekel.) De amikor egy idősebb salaryman ismerősöm csalódott sóhajtozás közepette közölte velem, hogy tegnap rendelt egy ZOZOSUIT-ot, de hónapokat kell rá várni, nem bírtam tovább és utánanéztem miről is van szó.

A ZOZOSUIT a Zozotown nevű divat és ruhaáruház legújabb promóciós terméke volt. A Zozotown-ról annyit érdemes tudni, hogy Japán legnagyobb online divatáruháza, amit 2004-ben alapított Maezawa Yusaku és a cég sikere rekordidő alatt tette őt multimilliomossá, idén számtalan országban nyitott üzleteket. Nevével az elmúlt hetek híreiben is lehetett találkozni: a tervek szerint ő lesz Elon Musk cégének, a Space X-nek az első űrturistája.

Visszatérve a ZOZOSUIT-ra, ez egy olyan ruha volt, ami a beépített szenzorok segítségével megmérte a felhasználó testméreteit, majd bluetooth-on keresztül továbbította azt egy okostelefon applikációba, amivel egyéni méretre szabott ruhákat lehet online rendelni. A rendkívüli marketing sikert az eredményezte, hogy ezt a ruhát teljesen ingyen lehetett megrendelni, így gyakorlatilag mindenki rendelt egyet aki csak hallott róla. Természetesen így tettem én is, 2018. február 5-én leadtam a rendelésem, hogy azután csalódott sóhajtással vegyem tudomásul, a várható kiszállítási idő 3 hónappal későbbre szólt. A hivatalos adatok szerint már az első néhány hónapban meghaladta az 1 millió darabot a rendelések száma és a cégnek módosítania kellett az eredetei terveken. A kezdeti szenzorokkal ellátott ruhákat, ingyenesen ekkora mennyiségben nem tudták már leszállítani. Némi kutatás-fejlesztés után egy költséghatékonyabb megoldással álltak elő: az új ZOZOSUIT már nem beépített érzékelőkkel rendelkezik, hanem az „augmented reality” technológiáját felhasználva virtuálisan vesz méretet a felhasználóról. A ruhán meghatározott távolságonként fehér foltok találhatók, az okostelefon fényképezője ezt érzékeli és jópár fénykép elkészítése után, a foltok távolsága alapján számítja ki a ruha viselőjének a méreteit.

Közben telt az idő, már-már feladtam, hogy valaha is megérkezzen a ruha, de csodák csodájára, a rendeléstől számított 6 hónappal később egy email értesítéssel nagyjából egy időben meghozta a postás.

A tapintásra rendkívül kellemes sztreccsruhát olyan lelkesedéssel húztam magamra, mint Peter Parker az első pókruhát, rögtön erősebbnek is éreztem tőle magam.

A csomagban egy papír telefontartó is mellékelve volt és egy QR kód, az applikáció letöltéséhez. Installálás után kedves japán női hang vezet végig az egyes beállításokon, hogy hova tedd a telefont, milyen messze álljál tőle, majd levezényel egy egész modell fotózást: kezeket vállmagasságba, nagy terpesz, kis terpesz, elölről, oldalról, mármindjártvégevanbirdkimégegykicsit, hátulról.

Az elkészült 12 kép alapján az algoritmusok elkészítik a teljes test-méret térképet. Íme az eredmény:

Őszintén bevallva félve pillantottam le a jobb combomra, de úgy tűnik szerencsére csak számítási hiba történt, nem pedig komoly testi sérülés. A beállítás és fényképezés eléggé sok időt vesz igénybe, így úgy döntöttem, nem ismétlem meg dolgot, az első mérés adatai alapján próbaképpen rendelek egy pólót (nadrágot nem mertem), ha túl nagy lesz pizsamának, ha túl kicsi luxustörlőrongynak használom majd.

Egy 100% pamut, egyszerű fekete rövid ujjú póló 1200 yen-be került, ez körülbelül hasonló ár, mint az olcsóbb divatáruházak kínálata. Annak ellenére, hogy 2-4 hét volt a várható szállítási idő, pontosan 1 héttel később megérkezett a póló, és bár nem annyira kellemes tapintású, mint a ZOZOSUIT, de jó minőségű és pontosan az én méretem!

A hagyományos japán offline üzletekben sokszor problémát okoz, hogy nincsen a méretemben ruha, az online ruhavásárlás pedig inkább zsákbamacska. Ha a Zozotown konzisztensen képes megfelelő méretben legyártani a megrendelt ruhákat, akkor nyert egy újabb ügyfelet a személyemben. Úgy gondolom, hogy a mérés további pontosításával és egyéb fejlesztésekkel még nagy lehetőségek rejlenek a személyre szabott ruhákat kínáló online üzletekben.

 

A képek saját képek.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.