Az elmúlt években egyre többet találkoztam a japán whiskyvel. Úgy gondoltam, hogy összeszedek róla pár érdekességet, amit nem biztos, hogy mindenki tud. Legyen miről beszélgetni baráti társaságban egy pohár finom whisky mellett.

Az utca emberét kérdezve biztosan mindenki a skót whiskyre tenné a voksát, mint a legjobb. Ezzel szemben egyre pozitívabb megítélésnek örvend a japán whisky. Talán az első nagyobb elismerést hozta, hogy 2015-ben az év whisky-jének választották a Yamazaki Single Malt Sherry Cask 2013-at. Jim Murray 97,5 pontot adott (a lehetséges 100-ból) a whisky bibliában, ami 4500 tételt sorol fel. (World Whisky Bible). Ez volt az első év, hogy a top 5-be skót whisky nem jutott be. Ez elég nagy fricska, a japán whisky történelmét figyelembe véve.

Masataka Taketsuru (竹鶴 政) 1920-ban tért haza Japánba Skóciából, ahol kitanulta a whiskyfőzés mesterségét. 1923-ban készítette el az első japán whiskyt a Suntory főzdéjében. Közben megalapíthatta a saját főzdéjét is, a mai Nikka-t. A Nikka honlapján egyenesen a „japán whisky atyjának” hívják. A japán whiskyre ír és skót társai voltak nagy hatással, azonban folyamatosan fejlesztik a receptet és újul meg. A skót „fennhatóság” olyannyira erős, hogy a „whiskey” szóból ők is elhagyják az „e” betűt, „whisky”-nek írják, mint a skótok. (Az ír és amerikai termékeket „whiskey”-nek írják)

Gardner Dunn - a Suntory nagykövete - szerint a japán whiskyre a legjobb hatással a piaci verseny van. Japánban több nagy cég van jelen egyszerre: Kirin, Suntory, Nikka. Mindegyik gyárnak több márkája is megtalálható a piacon. Jelenleg a világon japán whisky boom van. Akkora a túlkereslet, hogy a gyárak már nem is nyitnak új piacokat. Örülnek, ha a jelenlegieket ki tudják szolgálni.

Egy „igazi” whisky reklám egy sem jut az eszembe, pedig biztos láttam már. Ezzel szemben sokan láttuk az Elveszett jelentés c. filmet („Lost in Translation”). Ez a film főleg a kulturális különbségekről szól. Az egyik ikonikus jelenetben Bill Murray Suntory whiskyhez forgat egy reklámot. Az alábbi képet szerintem mindenki látta már.

A 90 éves hordó

A Suntory európai brand menedzsere még azt az érdekességet is elárulta, hogy a 2015-ös év japán whiskyjét ugyanabban a Sherry hordóban érlelték, mint 90 évvel ezelőtt az első italokat is. Ezzel tovább növelték a különleges/misztikus faktort. Mindössze 18000 üveggel készült, s csak pár szakboltban kapható. Angliában például £100 körül van egy üveg.

Japánban népszerű fogyasztás

A japánoknak nincsen alkohol lebontó enzimük, így genetikailag rosszabbul bírják az alkoholt. Pár külföldön töltött év ezen tud segíteni, de lényegében nem változtat. Így az összes alkoholt koktélban fogyasztják szeretettel. A whiskyt is leginkább highballként isszák, azaz szódával hígítják. Maguk a gyártók is így ajánlják. Így néz ki egy japán nyelvű plakát, amin a Fujisanroku-t és a Jack Daniels-t ajánlják highballként.

A végtelenbe és tovább

Pár éve kezdtünk el egy projekt keretében japán szakéval foglalkozni, amiről már írtam is>>. Személyes kedvencem a whisky, így nagy boldogság volt részt venni abban, hogy egy japán whiskyvel bővüljön az európai piac. Ekkor sokat olvastam a japán whiskykről. Az egyik legérdekesebb történetet is ez idő tájt olvastam.

A Suntory egyenesen az űrbe küldte fel a whiskyjét érlelni. A nemzetközi űrállomáson a remény (希望) nevű japán laboratórium ad otthont a 6 különböző mintának 2 évig.

A minták között van egy 21 éves single malt is. A cél kideríteni a nulla gravitáció hatását az érlelési folyamatra. Más honlapok szerint azt vizsgálják, hogy a null gravitáció és az állandó hőmérséklet milyen hatással van a bársonyosságra az idő teltével.

A minták egy részét 1 év után visszahozzák és megvizsgálják, a többit legalább 2 évvel tovább fent hagyják. 2016-ban kellett visszahozniuk a mintákat az űrből, azonban erről nem találtam hírt. Állítólag a fellövéskor ellenmintákat tettek el Japánban, amikkel össze fogják hasonlítani. Annyi biztos, hogy nem tervezik az űrben érlelt whiskyk értékesítését.

Az űrállomáson lévő egyik asztronauta viccesen meg is köszönte egy Twitter poszt keretében a speciális rakományt Japánnak. Magyarul úgy hangzik az alábbi köszönet, hogy „Jó napot Japán! Köszönjük a mai különleges küldeményt!”

Mikorra várhatóak az eredmények? Joggal teszi fel mindenki a kérdést. A mindennapokban is megtapasztalom, hogy egy-egy japán vizsgálat mennyi ideig tart. Érdekességből utánanéztem, hogy 1-2 év alatt publikáltak-e részeredményt a visszahozott whisky-ről. Egyelőre semmi. Érdekességképpen 2011-ben az Egyesült Államok 1000 napra fellőtt Ardberg skót whiskyt. Kíváncsiak voltak, változik-e az íze. Azonban ennek a kísérletnek sem publikus még az eredménye.

 

Források:

http://www.independent.co.uk
https://www.theverge.com
http://www.iflscience.com
https://www.nasa.gov
http://time.com 

 

Fotók:

http://www.omakase-answer.com
https://www.nasa.gov
https://wordsofwhisky.com
http://www.foodrepublic.com
https://twitter.com