A gotochi karakterek olyan kabalafigurák, amelyeket a városi, prefekturális önkormányzatok és egyéb helyi szervezetek arra használnak, hogy népszerűsítsék a lokális kultúrát, termékeket, illetve ösztönözzék az országon belüli turizmust. Legtöbb esetben antropomorf mesealakok plüssfiguráiról van szó, amit "yuru-kyara" néven is hívnak. (A yurui-kyaraktaa, puha-karakter szó rövidítéseként.). Természetesen nem csak plüssfigura formában találkozhatunk velük, számtalan ajándéktárgy létezik illetve helyi termékek csomagolásán is gyakran ábrázolják őket.
Egyes esetekben a nagy népszerűségnek örvendő kereskedelmi figurákat, mint például a Sanrino cég "Hello Kitty"-je, vagy a San-X "Rilakkuma" figurájának helyi sajátosságokkal ábrázolt alakját is gotochi karakternek hívják.
Egyes karakterek, mint például "Hikonyan", ami Hikone város bejegyzett végjegye és Hikone várának 400-adik évfordulójára hozták létre 2007-ben, vagy a Kumamoto prefektúrát reklámozó "Kumamon", cukiságukkal és nyugodtságot sugárzó megjelenésükkel az egész országban óriási népszerűségre tettek szert.
Fontos szerepük van a városok felvirágoztatásában, illetve a helyi események nélkülözhetetlen kellékei lettek, gyakran feltűnnek helyi tévéműsorokban is.
Hogy érzékeljük a figurák gazdasági hatását:
Kumamon karakterét a Kjúsú Sinkanszen vonalának megnyitása alkalmából hozták létre 2010-ben, a turistákat megcélzó kampány keretében. A karakter népszerűsége fokozatosan növekedett, majd 2012-ben berobbant: Kumamoto prefektúra adatai alapján 2012-ben a Kumamon-nal PR-olt helyi termékek eladásából származó bevétel 11,5-szerese (29,3 milliárd jen) volt az előző évinek. A gotochi karakterek ingyenesen felhasználhatók, de a "tulajdonos" önkormányzatok, városok, megyék számára rendkívüli gazdasági hatással bírnak.
A Funassyi névre hallgató karaktert, amely Chiba prefektúra Funabashi városát képviseli (igaz nem hivatalosan), eredetileg egy helyi városlakó hozta létre 2011-ben azzal a céllal, hogy felvidítsa a helyi lakosokat és népszerűsítse a várost. TV reklámokban, műsorokban szerepelt és fokozatosan nőtt a népszerűsége. Azóta 10 CD-t adott ki, saját anime sorozata és élőszereplős filmje készült, saját üzletet nyitott, telt házas koncertet adott a híres japán Budokan arénában, sőt, fellépett Ozzy Osbourne-nal is.
A legtöbb bevételt termelő karakterek toplistája:
- Funassyi (nem hivatalos, Funabashi) Kb. 800 milliárd jen
- Kumamon (Kumamoto prefektúra) Kb. 124,4 milliárd jen
- Sanomaru (Sano City) Kb. 60 milliárd jen
- Hikonyan (Hikone City) Kb. 33 milliárd jen
- Gunmachan (Gunma prefektúra) Kb. 6,4 milliárd jen
Nem csak önkormányzatok, hanem cégek is gyakran létrehoznak yuru-kyara karaktereket marketing célból. A Korábban említett Sanrino és San-X cégek pedig konkrétan azzal foglalkoznak, hogy üzletileg jövedelmező karaktereket találnak ki és futtatnak fel.
Minden évben rendeznek "yuru-kyara" grand prix-t is, ahol a győztes figurát az egész országból érkező online szavazatok alapján választják ki. A 2018-es grand prix győztese például Hapita family, a Kansai Elektromos Művek karaktere volt.
Így egyes esetekben kis cégek is országos népszerűségre tehetnek szert, ami jelentős bevételnövekedést eredményezhet. A Japánban jelenlévő külföldi cégek közül még csak nagyon kevesen rendelkeznek saját “yuru-kyara”-val, pedig érdemes lehet megfontolni a szokásos marketingtevékenységen kívül a céget képviselő cuki karakter létrehozását.
Források:
https://www.yurugp.jp/jp/
http://tripos.jp/post/473
https://en.wikipedia.org/wiki/Funassyi
https://en.wikipedia.org/wiki/Kumamon