Magyarországon eszembe sem jutna értékes, fontos, ne adj isten törékeny csomagot feladni. Még privát csomagküldésre specializált céggel is csak végszükség esetén fontolnám meg. Japánban fura volt, hogy ez pont az ellenkezője! Minden a feladó kényelmét és biztonságát szolgálja.

Az állami postán kívül több magánvállalat is foglalkozik csomagok szállításával. Talán a legismertebb, s egyben a legnagyobb a Yamato Transport, ismertebb nevén a Kuro Neko. A név jelentése fekete macska. A cég logóján is egy fekete macska van, ami a szájában viszi a gyerekét. Yasuomi Ogura alapító találta ki a logót. A monda szerint ezzel szimbolizálják, hogy az alkalmazottak ugyanolyan gonddal foglalkoznak a csomagokkal, mintha a saját gyerekük lenne.

Tavaly augusztusban személyesen is meg tudtam tapasztalni a szolgáltatás színvonalát. Oszaka mellett a KIX reptéren szálltam le félévnyi csomaggal. Egy hétig a régi iskolámat, fogadócsaládomat és barátaimat látogattam meg. Utána utaztam csak Tokióba, hogy elkezdjem a féléves nyelviskolát. Egy hétig nem szívesen cipeltem volna magammal az összes bőröndömet a túlzsúfolt japán tömegközlekedésen.

Szerencsére volt megoldás. A reptéren volt csomagküldő szolgálat, ahol fel tudtam adni a nagy 20+ kilós poggyászomat, én pedig a kézipoggyásszal tudtam kényelmesen utazni. S az általam kért, egy héttel későbbi napon, az általam választott időben hozták ki. Így nem kellett cipelnem, se az 1 hetes megőrzésesért fizetni. Két nap alatt ki tudták volna már szállítani. Ehhez az alábbi lapot kellett kitöltenem.   Mindez csak pár ezer forintba került.

Angol nyelvű magyarázattal ellátott verzió

Japánban bevett szokás, hogy belföldi nyaraláskor az emberek feladják a csomagjukat, s csak a hotelban látják újra. Kényelmesebb csak egy kis táskával utazni, s nem kell aggódni a csomagokért. Mi több, hűtött árut is fel lehet adni.

Az alábbi célállomások a legnépszerűbbek:

  • Hotelből, hotelba
  • Tömegközlekedési állomásról, vagy éppen oda
  • Reptérről, hotelba / Hotelból, reptérre
  • Éjjelnappali boltba/-ból
  • Turista információ központba/-ból

A képen látható autók már közepes méretűnek számítanak. Ennél sokkal kisebbek is vannak, amivel bárhova ki tudnak szállítani. Még fekete macskás hűtőkocsit is láttam.

Egy másik érdekes szolgáltatásról is hallottam. A légitársaságok is együttműködnek a csomagszállító cégekkel. A japán turisták a nyaralásukra menve még a repülőn ki tudják választani, hogy milyen szuvenírt akarnak venni, s egészen hazáig ki is szállítják nekik. Így nem kell aggódni, hogy elfelejtik-e, belefér-e a csomagjukba, eltörik-e…

Online vásárlás

A nyelviskolában sok kínai barátom volt. Mindegyikük sokat vásárolt online. Ezeket a csomagokat is gond nélkül kihozták a kért időre. Személyesen kellett átvenni, így kényelmesebb volt a szomszéd éjjelnappaliba kérni a kiszállítást és ott bármikor átvenni. A legextrémebb vásárlás, amit láttam, az egy fekvenyomó pad és több tíz kilónyi súlyzó volt!

Szolgáltatás színvonala

Az utolsó hetekben meglátogatott több barátom is. Murphy törvénye szerint el is keveredett mindenkinek a bőröndje. Ez is egy érdekes történet volt, most csak a végét mesélném el. A megtalált bőröndöket a reptér ingyen kiszállította. Én lepődtem meg a legjobban, amikor a 15. emeleten kopogtak az ajtón, s egy japán állt az ajtó előtt 6 óriási bőrönddel. Természetesnek vette, hogy egymaga felhozza a lakásig. A borravaló ismeretlen számukra, így nem is fogadott volna el.

 

A fotók az alábbi honlapokról származnak: 

http://www.japan-guide.com, http://www.hiohio.net