Nemrégiben a Facebookon olvastam egy érdekes hírt, hogy Japánban növények kelnek ki az újságokból. Az egyik barátnőm, akivel kint tanultunk Tokióban, rám írt, hogy olvastam-e, s szerintem igaz-e, mert míg kint éltünk, nem találkoztunk ilyennel.

Kivirágzó újságipar

Megígértem neki, hogy utánajárok a dolognak, így íme a kutatási eredményem.

A hír sajnos csak részben igaz, nem minden újságról és nem mindennapos dologról van szó.

A „Green Newspaper”, másnéven „Zöld Újság” projektet a híres japán napilap, a Mainichi Shinbun kiadója találta ki. A 2015. május 4-i "Midori no hi" (A természet iránti szeretet) nap alkalmából megjelent, a környezeti híreknek szentelt különkiadást 100%-ban biológiailag lebomló papírra nyomtatták növényi tintával és magokat ágyaztak a lapokba, melyekből elültetve virágok vagy fűszernövények keltek ki. A kiadó arra kérte az embereket, hogy az eldobott újságokat tépjék össze apróra, ültessék el a papírdarabokat, s rendszeresen öntözzék, mint bármely más növényt.

Az eredmény önmagáért beszél.

A projekt Japán egyik legnagyobb reklámügynöksége, a Dentsu cég ötletéből indult ki, s a Mainichi újsággal együttműködve valósult meg. A környezeti fenntarthatóság a lapkiadó számára alapvető érték. Küldetésüknek tekintik, hogy "nem csak tájékoztatás útján, hanem globális problémák aktív megoldásában is részt vegyenek."

A kezdeményezés részeként sok oktatási célú szemináriumot és rendezvényt is szerveztek. A kiadó környezetvédelmi kérdésekről tartott órákat országszerte a Zöld Újságot használva központi tanulási eszközként. Nyilvános eseményeken mutatták be a papír elkészítését, és előadásokat tartottak az újrahasznosításról és a fenntarthatóságról.

Az ültethető újság kezdeményezés 4,6 millió emberhez jutott el, és több mint 700,000 dollárt hozott a kiadó számára, valamint több mint 80 millió jen értékű hírverést világszerte, tömegeket és cégeket inspirálva az interneten. A Zöld Újság különkiadás bizonyította, hogy az újságipar is képes elérni és megmozgatni hatalmas tömegeket, valamint befolyásolni a környezeti kérdésekre fordított figyelmet.

A Mainichi projekt hatására hasonló kezdeményezések indultak a világ többi részén is, mint például Indiában vagy az Egyesült Államokban, ahol több vállalat is elkezdte az ültethető papír gyártását különféle célokra: jegyzettömbök, írószerek, csomagolópapír stb.

A japán újítást több szempontból is nagyon fontosnak gondolom.

Egyrészt, évente több tízmillió fát vágnak ki az újságok és papír készítéséhez.

Másrészt, az elmúlt két évtizedben az internet drámai módon befolyásolta, hogy az emberek hogyan jutnak a hírekhez. A nyomtatott lapok olvasóinak száma gyorsan csökkent. A fiatalabb generációk már inkább neten olvasgatnak, nem vesznek hírújságokat, sokkal jobban kell nekik az interaktív élmény, s próbálnak, legalábbis a saját környezetemet nézve, egészség- és természettudatosan élni.

Így az újságiparnak is szükséges haladni a korral, újragondolni a környezeti hatásukat és aktív részvételre invitálni az olvasóikat. Eme innovatív fejlesztések, mint például a Mainichi Zöld Újságja, nemcsak a természet, hanem a kiadói ipar számára is sorsdöntő lehet a jövőben.

 

Linkek:

 

Képek:

  • Kép 1: https://freight.cargo.site/t/original/i/67ae64e1c8309425950d56897b1a731f2eb9162b296307607a12489de1a7244c/201505_MN_GNP_72dpi-07.jpg
  • Kép 2,5, 6: https://www.pressnet.or.jp/adarc/ex/ex.html?cno=a1117
  • Kép 3: https://jinjaritual.com/wp-content/uploads/2017/01/green-newspaper-thinking-minds-1-e1485454339801-870x580.jpg
  • Kép 4: https://www.livingcircular.veolia.com/sites/g/files/dvc3891/files/tweet-reference/tweet/21/721_0.jpg
  • Kép 7: https://www.blookup.com/en/blog/wp-content/uploads/2017/04/green-newspaper-samples.png.jpg
  • Kép 8: Saját készítésű