A szokásos japán szervezettséggel haladnak a 2020-as tokiói olimpia előkészületei. Esély nincsen olyan kapkodásra, késésre, mint ami már ilyen nagyszabású nemzetközi sportrendezvények előkészületei során szinte menetrendszerűen elő szokott fordulni!

Persze Tokióban is okoz vitákat az olimpia rendezése, a költségvetés várható túllépése. Ezek közül a legfajsúlyosabbként Abe miniszterelnök az új központi olimpiai stadionra szánt 850 millió dollár helyett 2,1 milliárd dollárosra becsült, a neves Zaha Hadid által jegyzett tervet 2015-ben össze is tépte, s az új pályázaton Kuma Kengo japán építész olcsóbb, de még így is másfél milliárd dolláros terve lett a győztes. (Kuma Kengo nevéhez fűződött az a nemzetközi tervpályázaton győztes terv, ami a budapesti Nyugati pályaudvar mögött elképzelt új kormányzati épületkomplexumra készült, de nem valósult meg.)

A gondosan készülő szervezők igyekeznek a nyári tokiói hőség enyhítéséről is gondoskodni: árnyékot adó fák sokaságát ültetik, s a versenyszínhelyek környékén a járdák felszíni hőmérsékletének csökkentését is tervezik egy speciális bevonat felhasználásával.

Felmérték – különösen a metró- és vasútállomásokon – az útbaigazító táblákat, s ahol az idegen nyelvű táblákat hiányosnak találták, ott sürgősen pótolják azokat.

A nyílt vízi úszóversenyek és a triatlon úszószáma színhelyének szánt Odaiba öbölben a tavaly nyári nagy esőzéseket követően a megengedettnél jóval magasabb E.coli baktérium szinteket mérteket, így oda vízalatti tisztítószűrők telepítését tervezik.

S persze a technika is túlhalad minden eddigit: 8K-s szuper felbontású TV közvetítést, 5G technológiájú mobiltelefonálást, üzemanyagcellás, önvezető autók, automatikus soknyelvű tolmácsolás használatba vételét ígérik 2020-ra.

De ami az előkészületek közül most tollat fogatott velem: a Toyota is piacra dobott egy, az olimpiára szánt új típust, amivel várhatóan megváltoztatja a tokiói utcaképet!

Tokióban egy 2014-es adat>> szerint 48885 db taxi közlekedik. Ezeknek kb. 70 százaléka a Toyota gyártmánya, a szintén kifejezetten taxinak gyártott Crown vagy Comfort típus.

Ezeket a (különféle színű) kocsikat váltják le a JPN Taxikkal, amelyeknek színe egységesen a sötét indigókék, a “koiai”, amit “japánkék”-nek is szoktak nevezni, ami egyben a tokiói olimpiai logó színe is.

A gáz-hibrid meghajtással készülő, alacsony-padlós jármű láthatóan kölcsönzött ihletet a londoni taxiktól, de nem csak a japánoknál magasabb, súlyosabb turisták kényelmes szállítását, hanem az egyre korosabb japán társadalom szükségleteit is szem előtt tartották a tervezésnél. Így kerekesszékkel közlekedők is könnyen használhatják.

Bár a Toyota illetékesei szerényen csak tízezerre, azaz a taxipark egyötödére becsülték a 2020-ra üzembe álló JPN taxik számát, már most olyan benyomást kap a városban közlekedő utazó, hogy ezt az arányt jelentősen túlhaladják 2020-ra.

Magam is utaztam már vele: rendkívül kényelmes a ki-beszállás, bőséges a hely a lábnál (még csomag is elfér), s ahogy egy hibrid meghajtású Toyotától elvárható: szinte hangtalan. Nagyon örülnék, ha a Toyota nem csak a japán piacon kínálná ezt a termékét, s – ha a nálunk kötelező sárga színbe öltöztetve is – mielőbb megjelenne a budapesti utcákon is!

 

Képek forrásai: 

By Source (WP:NFCC#4), Fair use, https://en.wikipedia.org/w/index.php?curid=53101508,
By Muyo - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4569522,
https://newsroom.toyota.co.jp/en/detail/19173376