A jelenlegi világjárvány gyökeresen átírja a mindennapjainkat. A szokásos mindennapi dolgokat is többször át kell gondolnunk, mielőtt hozzáfognánk. Az utazás és repülés az egyik ilyen. Egy jó barátom Prágában lakik. Korábban volt, hogy a budapesti sörözésre 2 óra alatt odaért. Mindezt egy kis táskával, minimális szervezéssel. Ezt azóta többször dicsekedve emlegette.
Március óta a légitársaságok korlátozásoknak vannak kitéve. Több ország nem is fogad külföldi utasokat, így járatokat függesztettek fel. A Bloomberg cikke szerint az utasszállító repülök 2/3-a földre van kényszerítve. 16 000 utasszállító gép még nem volt egyszerre a földön, ilyen hosszú ideig.
Fokozatosan az összes ország korlátozta mely országokból enged be utasokat, illetve hogyan. Általános volt a 14 napos karantén, majd a teljes lezárás. Magyarország is csak magyar állampolgárokat, illetve azok családtagjait engedte be hosszú ideig. Márciusban a japán cégek elkezdték egymás után tiltani a külföldi utakat az alkalmazottjaiknak. A mi partnereink sem jöttek már a vírus európai berobbanása előtt sem. A vírustól való félelem még inkább visszafogta az utazási hajlandóságot. Ez meg is látszik a japán légitársaságot birtokló holding tőzsdei részvényén. Február 6-tól zuhanásba kezdett, 3700 JPY-ről 2200 JPY-ig. Pár napja kezdett el újra növekedni. Hétfőn oldották fel a vészhelyzetet Japán összes prefektúrájában.
Június 1-től újraindul a légi közlekedés. Legalábbis a biztonsági feltételeit megteremtik a légitársaságok. Blogunkban mindig Japánnal kapcsolatos témával foglalkozunk, így a japán ANA (All Nippon Airways) légitársaság intézkedéseit mutatnám be. Az ANA kötelezővé teszi az alkalmazottaknak és az utasoknak a maszk viselését. A reptérre érkezve kötelező viselni, egészen a célország repteréig. Azaz ebben kell végigülni az egész repülést.
Ezzel próbálják meg biztonságosabbá tenni a repülést. A maszk meggátolja a vírusok terjedését. A légiutas-kísérők maszkot fognak viselni, a földi személyzet „face shield”-et, azaz arc pajzsot fog viselni. A check-in pultnál az utóbbi hetekben megszokott távolságtartás kötelező lesz. Gondolom 1-1.5 méter lehet ez a távolság, ez még nem hivatalos. Az online check-in és a „self service baggage drop machine” (saját magunk tudjuk feladni a csomagot egy géppel) is tovább csökkenti az ember-ember interakciót.
A repülőn pedig nem fognak egymás mellé üléseket kiadni. Azaz minden második sorba lehet csak ülni. Ezzel is próbálják biztonságosabbá tenni az utazást. Kíváncsi vagyok ez hogyan fog hatni a repülőjegyek árára. Az ANA külön felhívja a figyelmet, hogy HEPA szűrőkkel látják el a gépieket, amik kiszűrik a vírusokat és 3 percenként cserélődik a gépben lévő levegő. A motornál szívják be a levegőt, keringetik a gépben, majd kifújják.
Összehasonlításképpen megnéztem az egyik kedvenc légitársaságom, az Emirates honlapját is. Többször repültem velük Japánba, jó élményeim vannak. Ők is komolyan vették a helyzetet és nagyon sok, szigorú szabályt vezettek be. Ezek közül a fontosabb és érdekesebb szabályokat sorolom fel.
- A dubaji reptéren a check-in folyamán kapunk egy higiéniai csomagot, amiben van arcmaszk, gumikesztyű, antibakteriális törlőkendő és kéz fertőtlenítő.
- A maszk és a kesztyű viselése kötelező a reptéren, a repülőn már csak a maszk.
- A dubaji reptéren a „social distancing”-re szólítják fel az utasokat, a tranzit zónában és a check in résznél a földön jelölések vannak, hogy tartsák a távolságot az emberek.
- A repülőre nem lehet felvinni csomagot, csak az igazán fontos személyes „tárgyakat: laptop, aktatáska, női táska.
- A másfél óránál hosszabb utakra plusz egy fős személyzetet biztosítanak, akinek a feladata 45 percenként fertőtleníteni a mellékhelyiséget.
- A légiutas-kísérőkön maszk, arcpajzs és védőköpeny van.
- Nincsen nyomtatott magazin, újságok a gépen.
- Az Emirates gépeken is HEPA légszűrő van, ami 99.97%-ban megszűri a vírusokat és a port.
- A légiutas-kísérőket autóval viszik ki a reptérre és haza, ezzel csökkentve a fertőzés veszélyét. Dubajba visszatérve koronavírus tesztet végeznek el rajtuk, majd 14 napos házi karanténba kell vonulniuk.
Az utolsó pont jelzi, hogy tényleg komolyan veszi a légitársaság a vírust. A légiutas-kísérők egy retúr járat után 14 napig házi karanténban várakoznak. Ezzel a légitársaság még az esélyét is kizárja a fertőzött alkalmazottaknak.
Ezekkel a módosításokkal szabályokkal sokkal hosszabb lesz a repülés. Kíváncsi vagyok, ha újra nyitnak a budapesti pubok a prágai barátom mennyi idő alatt ér ide… Remélem minél hamarabb visszaáll a bizalom a repülés iránt, s az országok közötti forgalom újraindul. Úgy hallottam újra lesz közvetlen japán-magyar repülési útvonal!
Források:
www.bloomberg.com
https://time.com
https://www.ana.co.jp
www.emirates.com