Japán a futurisztikus épületek és technológiák országa, ahol az újítások gyorsan terjednek, és ahonnan a legextrémebb divatirányzatok jönnek. Nem is gondolnánk, hogy határain belül léteznek még olyan részek, hol az elmúlt korok nemi megkülönböztetései és kitiltásai ma is élnek és szigorúan be is vannak tartatva.

Az Omine hegy Honshu szigetén található, a Kansai régióban, Nara városától nem messze. Érdekessége, hogy itt található a japán buddhizmus shugen-do ágazatának központja; a főtemplom a hegy tetején helyezkedik el.

2004-ben az UNESCO a világörökség részének is nyilvánította a területet.

A másik, sokak számára talán bicskanyitogató információ, hogy a hegyet csak férfiak látogathatják, a nők ki vannak tiltva. A hegy lábánál táblák figyelmeztetnek, hogy az erdei kapukon túl tilos a belépés a hölgyeknek.

A táblán látható szöveg magyar fordítása: „Nőknek tilos a belépés – A vallási hagyományokból eredendően a szent hegy, Omine szabályzata megtiltja bármely nőnek, hogy a kapukon túl folytassa a hegymászást.”  – Ominesanji templom

No, de nézzük is, honnan ered ez a szokás, miért nem kívánatos látogatók a hölgyek a szent hegyen?

Történetünk a 8. században kezdődik, ekkor alapította meg ugyanis En no Gyoja, híres japán aszkéta, akit hagyományosan a shugen-do (修験道) irányzat megalapítójának tartanak, a hegy tetején található templomot.

Maga a shugen-do ("az önuralom megszerzésének útja") egy buddhista aszketikus irányzat, mely mágikus praktikákból, valamint testi és szellemi tréningből épül fel, s melyet a hegyekben élő aszkéták (akiket yamabushinak (山伏), azaz "hegyi leborulás"-nak, valamint Shugenjanak (修験者), shugen-do vallást gyakorló személynek is hívtak) gyakoroltak.

A 10. századtól az Omine hegyet tartották Japán egyik legszentebb hegyének. Aszkéta szerzetesek lakhelyévé vált, akik fogadalmat tettek az önmegtartóztatásra, és hogy kerülnek mindenfajta világi örömöt és testi gyönyört. Innen is ered, hogy a 13. századra a hegyre vezető zarándokútról már teljesen kitiltották a nőket, így a szerzetesek még véletlenül se estek kísértésbe.

A nők szent helyekről való kitiltásának nagy hagyománya van a szigetországban és nyonin kekkai (女人結界)-nak szokták hívni japánul. Okaként a vallási tanokat szokták felhozni, hisz nagyon sok vallásban (shintoizmus, buddhizmusban, hinduizmusban, az ortodox kereszténységben és az iszlámban) a nőket alapvetően tisztátalannak tartották a gyerekszülés és a menstruáció miatt. A buddhizmusban létezik a Vértó-szútra doktrina (血盆経 Ketsubonkyô), ami tradicionálisan azt hirdette, hogy a nők a vértó poklára kárhoztattak bűneikért, ennek megnyilvánulás a menstruáció, s csak az imák menthetik meg őket.

Bár ez a doktrina mostanra már nagyon háttérbe szorult, a buddhista papok mind a mai napig azt szokták kérni a nőktől és férfiaktól, akikkel kapcsolatban állnak, hogy a havi baj ideje alatt ne menjenek a szentélyekbe. Továbbá újdonsült édesanyáknak is azt szokták mondani, hogy a szülést követő 72 napban kerüljék a szent helyeket.

A nyonin kekkai a Meiji restaurációig bevett gyakorlat volt Japán egész területén. A kormányzat viszont 1872-ben a modernitás nevében eltörölt mindenfajta „babonás gyakorlatot”, ideértve a mitológiai lényekbe, mint a Yokaiba (démonikus lények) és Yureibe (szellem), vetett hitet, valamint a nemi megkülönböztetésen alapuló kitiltásokat a szent templomokból és hegyekről. A Fuji hegy is ekkor vált széles körben látogathatóvá a nők számára.

A szabályozás 1945-ig állt fenn, s ez idő alatt az Omine hegyen bezárták a templomot és a shugen-do szertartásokat titokban végezték. Az 1945-ös Japán Kulturális Törvény viszont visszavonta a korábbi rendelkezéseket, s a shugen-do szerzetesen rögtön visszakövetelték a hegyet, kitiltva immáron sokadjára a női látogatókat.

A hegy maga 1719 m, s manapság olyan remete szerzeteseknek ad otthont, akik a természet és ember egységében hisznek, és sámánisztikus rituálékat gyakorolnak.

Az odalátogató férfi hegymászók pedig 3 bátorsági próbatételen is részt vehetnek, hogy teszteljék lelki erejüket és kitartásukat.

1.Az elsőt “Kane Kane Iwa”,-nak, Függő Kő vagy Rákkő próbatételnek hívják, mikor is a résztvevőnek egy kb. 20 m magas sziklafalon kell felmásznia

2. A második próbatétel a “Nishi no Nozoki”, A Nyugati Bepillantás próbája. Itt a tanoncot egy 65 m magas sziklafal tetejéről lógatják le fejjel lefelé, s be kell vallania a bűneit, valamint meg kell fogadnia, hogy engedelmeskedni fog a társadalmi és vallási szabályoknak.

3. A harmadik, s talán legveszélyesebb kihívás a “Byodo Iwa”, az Egyenlőség Kövének próbája. Ezt csak különleges kérésre szervezik meg. Lényege, hogy a nagy sziklát egy keskeny sziklaperemen kell körbemászni, miközben alattunk hatalmas szakadék tátong.

A hegy egy nagyon vitatott helye Japánnak. Egyrészről a hagyományok tisztelete és az ősi vallási gyakorlatok megőrzése szempontjából kulturálisan fontos értéket képvisel, viszont a nemi megkülönböztetés és kitiltás miatt világszerte női szervezetek és aktivisták célpontjává vált.

A kérdés nem egyszerű. Az Omine hegy 2004 óta az emberi világörökség része, viszont az emberiség fele számára megközelíthetetlen.

Lehet-e haladni a korral és társadalmi változásokkal úgy, hogy közben megőrizzük a vallási hagyományok legfontosabb elemeit?

Személyes véleményem, hogy igen, s remélem, megérem azt a napot, mikor én is túrázhatok csodaszép erdejében.

 

 

Források:

https://ja.wikipedia.org/wiki/大峰山
http://jpninfo.com/40756
http://www.wa-pedia.com/japan-guide/omine-san.shtml
https://www.jnto.go.jp/eng/spot/natuscen/mtomine.html

 

Képek:

  1. http://userdisk.webry.biglobe.ne.jp/007/439/55/N000/000/000/119486952392416107006.jpg
  2. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/ERI/images/mab2016_japan_odaigahara_03.jpg
  3. http://www.japanvisitor.com/images/content_images/mt-omine-321.jpg
  4. http://www.greenshinto.com/wp/wp-content/uploads/2015/05/DSC_4770-685x1024.jpg
  5. https://www.backpacker.com/.image/c_fit,cs_srgb,q_80,w_620/MTQ0OTE0MTc4OTY3MTUyMzU3/bp1016feat_monk_opener_smdate.jpg
  6. http://cdn-ak.f.st-hatena.com/images/fotolife/m/muukufu/20081111/20081111143206.jpg
  7. https://ja.wikipedia.org/wiki/%E5%A4%A7%E5%B3%B0%E5%B1%B1#/media/File:Nyoninkekkai.JPG
  8. http://cdn-ak.f.st-hatena.com/images/fotolife/b/banriman/20130923/20130923232609.jpg
  9. http://komadori.txt-nifty.com/photos/ohmine01/cover-image-ohmine01.jpg
  10. http://komadori.txt-nifty.com/photos/ohmine01/ohmine051.jpg
  11. https://peterslarson.com/2012/06/13/climbing-on-ominesan-nara-japan-no-girls-allowed/#jp-carousel-5036