Az öregedő társadalom egyik kézzelfogható jele Japánban a munkaerőhiány. Jó pár éve nincs elég hazai munkaerő az IT-ban, az idősgondozásban, a betegápolásban és a kiskereskedelemben sem. Jelen cikkem a kiskereskedelmi vetületet veszi górcső alá.

A japán kiskereskedelemben az elmúlt évekre az volt a jellemző, hogy egyre több külföldit (leginkább kelet-ázsiaiakat) kezdtek el alkalmazni a boltokban, akik alig beszéltek japánul. Számtalanszor kellett visszakérdeznem, hogy mit mondtak, mert többségüknek felismerhetetlen a japán kiejtése… A külföldi munkaerő alkalmazása mellett is sok bolt kénytelen volt rövidített nyitvatartást bevezetni. A japánszerte bőséges kínálatáról híres convenience store-ok (éjjel-nappalik) vidéki üzleteinél sorra jelentették be, hogy az éjszakai órák egy részére bezárnak, ezzel szembemenve ezen franchize-ok alappolitikájával, hogy mindig nyitva állnak a vevők előtt.

Japán 3 legismertebb convenience store lánca: Lawson, 7 eleven és FamilyMart.

A koronavírus is jócskán megreformálta a japán kiskereskedelmet. Bár Japán a készpénz országa volt a járvány előtti időkig, a vírus elindította az „érintésmentes” forradalmat. Ez kiterjedt a fizetési módozatokra (mobilfizetési szolgáltatások garmada árasztotta el a piacot) és az ügyfélkiszolgálásra is.

Amíg korábban elképzelhetetlen volt, hogy a vevőt ne a személyzet lássa el szemtől szemben, lesve minden apró kívánságát, ma már a boltok többsége önkiszolgáló kasszákat üzemeltet, ahol nincs semmiféle érintkezés vagy kommunikáció az eladó és a vevő között. A convenience store-okban  a következő kasszagépek terjedtek el (hasonlóan a magyar kiskereskedelemhez):

Önkiszolgáló kasszák egy japán éjjel-nappaliban.

Annak, aki nem ismerné a rendszert: először a vevő leolvassa magának a gép segítségével a megvásárolni kívánt termékek vonalkódját, majd valamilyen (többnyire érintésmentes vagy bankkártyás) módszerrel kifizeti a termékek ellenértékét. Jómagam már az éjjel-nappalikban biztosan ezt az opciót választom, mert gyorsabb, nem tukmálnak rám felesleges pálcikákat és kanalakat az ételekhez, valamint nem kell a dél-kelet-ázsiai eladók akcentusával sem bajlódnom. Az ilyen gépek egyedüli hátránya, hogy a vonalkódok megtalálása és azok leolvasása időt vesz igénybe. (Persze a fiam nagy élvezettel vállalkozik a feladatra… )

A japán ruhaipari óriás, a Uniqlo az imént említett hátrányt is sikeresen leküzdötte a szabadalmaztatott önműködő kasszáival, ami az RFID technológián alapul. A minap, a hirosimai boltjukban járva azt tapasztaltuk, hogy már nincsenek is náluk bolti eladók által működtetett tradicionális kasszák, minden az önkiszolgáló rendszerre van bízva.

Hogy miben más ez a fentiekben ismertetett technológiához képest? A legfontosabb különbség, hogy a vevőnek még a vonalkódleolvasással sem kell bajlódnia: csak beleönti egy nagy „kádba” a megvásárolni kívánt termékeket (akár kosarastul is be lehet őket helyezni a leírás szerint), mire pár másodpercen belül a képernyő kijelzi a végösszeget, és máris fizethetünk.

Így néz ki ez a modern kassza, jobbra a káddal:

A kád, benne a termékekkel:

Ez pedig a képernyő, ami pár másodperc után jelzi, hogy hány terméket (és pontosan miket) helyeztünk a kádba:

Ezt követően már a megszokott érintésmentes (vagy akár készpénzes) automata fizetés következik.

A Uniqlonak sikerült ezzel a technológiával töredékére csökkenteni a kasszánál töltött időt. Körülbelül 30 másodpercünkbe telt megvásárolni a kiválasztott ruhákat, ami minden eddigi kasszás élményt felülmúlt. Nincs sorbaállás, mert több tíz kassza áll a vevők rendelkezésére. Hála az alaposan átgondolt rendszernek, a termékek kiválasztása után eddig még soha nem tapasztalt sebességgel sikerült magunk mögött hagynunk a boltot.

Kíváncsian várom, hogy a népességcsökkenés és a munkaerőhiány még milyen más ötletes és kényelmes megoldásokat hoz a japán mindennapokba. Bízom benne, hogy hamarosan újabb érdekességről számolhatok be!

 

Fotók forrása:

https://toyokeizai.net/articles/-/243112

https://amd-pctr.c.yimg.jp/r/iwiz-amd/20210724-00000004-moneypost-000-1-view.jpg?w=640&h=428&q=90&exp=10800&pri=l

https://mynavi-agent.jp/dainishinsotsu/canvas/2020/01/post-278.html