Az első „Henn na Hotel” 2015. júliusában nyitotta meg kapuit a Nagaszaki prefektúrában található Szaszebo-ban.
A Henn na hotel (変なホテル), ahogy az nevében is szerepel, furcsa, különleges hely. A vendégeket kiszolgáló személyzet nagy része robotokból áll. (A 変 kanji „henn” olvasata egyaránt jelent furcsát, illetve változást is. A cég szlogenje az „Evolúció iránti elköteleződés”.) Bár magam még nem jártam az azóta már hotellánccá váló létesítmények egyikében sem, környezetbarát, energiatakarékos belsőépítészeti és gépészeti megoldásai (mozgásérzékelős, vagy parancsszóra működő világítási rendszerek, infrapaneles légkondicionálás, napelemek használata) felkeltették az érdeklődésemet. Emiatt megnéztem néhány videót az épületről, s ekkor találkoztam a vendégeket ékes angolsággal (vagy japánul, kínaiul, koreaiul) fogadó android recepciós hölggyel, valamint dinoszaurusz kollégájával, az akváriumokban úszkáló robothalakkal, illetve a szobákban a vendégek kívánságát leső beszélő tojásokkal.
Érdekesnek találtam a koncepciót, de az életben lehet, hogy kicsit meglepődnék, ha hatalmas dinoszaurusz robotokkal találkoznék a folyosókon, és zavarna a gesztusok nélküli kommunikáció is.
2018. februárjában megnyílt az első Henn na Hotel Tokióban, a Ginzán is, s ugyanezen a napon Shibuyán is megnyitották az első automata, robotokkal üzemeltetett kávézót, a Henn na Cafe-t.
2018. folyamán további 7 hotel nyílt Tokióban, 2 hotel Oszakában, illetve 1-1 hotel Fukuokában és Kiotóban. A hotelek nem teljesen egyformák, a repülőtér közelében az emberarcú androidok, míg a kikötőhöz közel inkább a dinoszaurusz robotok fogadják a vendégeket.
A Ginzán működő 140 szobás hotel az ekkora szállodák üzemeltetéséhez szükséges 30 fős személyzet helyett 7 emberi munkatárssal nyitott, a munkák nagyobbik hányadát robotokra bízták.
A hoteleket üzemeltető H.I.S. Hotel Group cég szerint a költségcsökkentés mellett a folyamatosan csökkenő népesség is indokolta a döntést, hogy robotokkal üzemeltessék szállodáikat.
Bevallom, bár nem vagyok nagy science-fiction rajongó, drukkoltam a kezdeményezésnek. El is határoztam, hogy ha ismét Tokióban járok, eltöltök legalább egy éjszakát ennek a különleges, ugyanakkor nem túl drága hotelláncnak valamelyik egységében, s megismerkedem a robotokkal, például Uniboval, a Hamamatsu-choban lévő hotelben és környékén a vendégeket elkalauzoló Robot-concierge-zsel.
Néhány hónapja meglepődve olvastam hát a hírt, hogy a Szaszeboban lévő hotel elbocsájtja az ott dolgozó 243 robot több, mint felét, s helyükre hús-vér alkalmazottakat vesz fel. A robot alkalmazottakat kizárólag azokon a helyeken tartják meg, ahol valóban hatékonynak bizonyultak.
A változtatást a személyzet, illetve a vendégek folyamatos panaszai indokolták. A robotok gyakran több munkát, mint segítséget jelentettek a személyzet számára, gyakori meghibásodásuk gondot jelentett, a vendégeket pedig zavarta, hogy a recepcióhoz beosztott robotok időnként a legegyszerűbb kérdésekre sem tudtak felelni. Gyakran előfordult, hogy a vendégek horkolását a szobába beépített robot-asszisztensek valamilyen parancsnak vélték, és válaszként működésbe léptek, ezzel felébresztve a szobában alvó vendégeket.
Azt hiszem, a robotok korszaka mindenképp eljön. Gyanítom, hogy a 2020-as tokiói Olimpián lenyűgözve nézzük majd az androidok és egyéb automata lények felvonulását. Attól azonban nem félek, hogy a robotok átveszik majd az uralmat. Van, amit csak szívvel-lélekkel lehet és érdemes csinálni!
A képeket a hotellánc weboldaláról szedtem.
http://www.h-n-h.jp/en/facilities
https://www.hennnahotel.com/hamamatsucho/concept/
dinoszaurusz kép
https://instawidget.net/v/in/2038601038794918337?tagged=%E5%A4%89%E3%81%AA%E3%83%9B%E3%83%86%E3%83%AB