Száguldás két keréken avagy a motorozás története Japánban (1. rész)

Nemrégiben úgy döntöttem, hogy megvalósítom egyik tinikori álmomat, megtanulok végre motorozni. El is kezdtem az A kategóriás jogosítvány tanfolyamot Budapest egyik neves motorosképző iskolájában, ahol meglepődve tapasztaltam, hogy komoly japán kapcsolatokkal is rendelkeznek.

Ez hozta az ötletet, hogy mai cikkemben kicsit a japán motorozás történetéről fogok írni. Mikor jelentek meg az első motorok a szigetországban, mikor készültek el az első hazai kétkerekűek, ki tekinthető a japán motorok atyjának? Ezekre a kérdésekre kaphatnak ma válaszokat kedves olvasóink.

Kezdjük is az elején! Mint sokan tudják, Japán nagyon sokáig elzárkózott a világkereskedelemtől, csak néhány szigorúan kontrollált kikötője volt nyitva a külvilág felé több, mint 200 éven keresztül.

Ezt az izolációs politikát döntötte le az amerikai Matthew Perry kapitány, aki 1853 július 8-án megtörte a japán csapatok ellenállását.

A szigetország ettől kezdve fokozatosan nyitni kezdett a külvilág felé, s az erőszakos kinyitás ellenére a Meiji kormányzat hamar felismerte, hogy a modernizáció az egyetlen módja a japán szuverenitás és kultúra megvédésének. Az 1870-es évektől kezdődően tanulmányutakat szerveztek Amerikába és Európába, melynek keretében diákok és diplomaták egyaránt megismerkedhettek a nyugati gyártási technológiákkal, gyárakkal, kormányzati intézményekkel stb. Nemsokára meg is lett a gyümölcse ezeknek az utaknak. Japán két-három évtized alatt modern globális hatalommá fejlődött, egyre növekvő ipari termeléssel.

Az első motorkerékpár 1896-ban jelent meg Japánban; egy Hildebrand és Wolfmüller márka volt, amelyet Shinsuke Jomonji, a Japán Képviselőház egyik tagja importált Japánba. 1901-ben mutatta meg a nagyközönségnek a tokiói Hibiya Hotel előtt (1923-as földrengés sajnos lerombolta az épületet).

Ezt követte 1901-ben egy Thomas motorkerékpár és tricikli behozatala az országba, s Tokió utcáit járva nagy feltűnést keltettek, valamint sok sajtócikk is megjelent a járművekről. Az első japán motorizált járműverseny két Thomas motorbicikli és egy Gladiator négykerekű squad között zajlott 1901. november 3-án.

Az első, Japánban gyártott motorkerékpár Shimazu Narano nevéhez fűződik. Shimazu 1908-ban elkészítette első kétütemű motorját, egy 40 cm3-es egyhengeres motort és egy sima kerékpár meghajtására használta.

(Összehasonlításként, én jelenleg egy 600 cm3-is motoron tanulok vezetni, de a ma fellelhető legnagyobb motorok több, mint 2000 cm3-sek is lehetnek. Csak érdekességképp említeném, hogy a rekordot a német Leonhardt Gunbus 410 motor tartja 6728 cm3-vel.)

Ezt követően Shimazu 1909-ben elkészítette első négyütemű motorját, valamint az első igazi motorkerékpár vázat hozzá. Shimazu több, mint 20 NS motorkerékpárt gyártott a Nihon Motorcycle Company-nél (NMC), majd később több mint 700 Arrow First motorkerékpárt a Japan Motors Manufacturing-nél.

1913-ban Eisuke Miyata, egy fegyver- és kerékpárgyártó cég alapítója, megvásárolt egy Triumph motorbiciklit, s annak pontos mására megalkotta az első ‘Asahi’ motorkerékpárt, melyet a tokiói rendőrség, valamint az ország minisztereinek kíséretére használtak, annak ellenére, hogy elég olcsó, 180 jenes ára volt.

Az első igazi, nagy volumenű japán motorkerékpár-versenyt 1913-ban rendezték a Hanshin lóversenypályán Nishinomiyában, Kobe közelében. Körülbelül 30 000 rajongó és érdeklődő vett részt rajta, megdöntve az addigi japán versenyek nézőrekordját.

A versenyek egyre gyakoribbak lettek a szigetországban, ami magával hozta a profi versenyzők megjelenését, például Kawamada Kazuoét, valamint a fantasztikus Kenzo Tadaét, az első japán versenyzőét, aki első japán versenyzőként vett részt az Isle of Man TT versenyen 1930-ban Velocette KTT motorbiciklijével.

S ezek még csak a kezdeti lépései voltak a mára már világhírű japán motorbicikli iparnak. A történet folytatását majd következő blogcikkemből tudhatják meg.

Addig is, aki teheti, motorra fel, míg tart a jó idő, s élvezzék a szabadság érzését, természetesen csak biztonságosan, s egymásra odafigyelve. Én pedig szorgalmasan tovább küzdök a jogosítvány megszerzéséért! 😊

 

..

 

Forrás:

https:/2rin-tsutaeru.net/chronology/index

https:/2rin-tsutaeru.net/reference/index

https:/thevintagent.com/2017/09/20/japanese-motorcycles-the-early-days/

https://ja.wikipedia.org/wiki/%E3%82%AA%E3%83%BC%E3%83%88%E3%83%90%E3%82%A4

https://en.wikipedia.org/wiki/NS_Motorcycle

https://en.wikipedia.org/wiki/Narazo_Shimazu

https://www.vjmc.com/history-of-classic-japanese-motorcycles-honda.html

 

 

Képek:

Kép 1-3 és 7 : https://thevintagent.com/2017/09/20/japanese-motorcycles-the-early-days/

Kép 4: https://en.wikipedia.org/wiki/Narazo_Shimazu

Kép 6: https://2rin-tsutaeru.net/chronology/191205_naruo

 

Kapcsolódó bejegyzések

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.