Shinkansen, a japán szupervonat

Anélkül, hogy Japánban élnék, napi szinten látom elrobogni a zöld, a piros, a kék shinkanseneket… a nappalinkban. Nem élethű, hanem makett változatban, jelenleg pont a karácsonyfa cserepe körüli sínpályán 😉

DSCN7639

Ez adta az ihletet a most következő bejegyzéshez a japánok egyik nemzeti büszkeségéről, a szuper- expresszről. Ez is a japán technika szint része, hogy hihetetlen a hasonlóság a gyerekjáték és az igazi között:

DSCN7620

Az igaziak:

E6_S12_Sendai

Forrás: http://vignette2.wikia.nocookie.net

p14-schreiber-shinkansen-j-20140928

Forrás: http://d1udmfvw0p7cd2.cloudfront.net

Hayabusa (Peregrine Falcon) or E5 shinkansen train at a rail station in Japan

Forrás: http://photoeverywhere.co.uk

w3-shinkansen-z-20140619-870x512

Forrás: http://d1udmfvw0p7cd2.cloudfront.net

Ha címszavakban kellene jellemeznem, akkor elmondanám, hogy 320km/h sebességgel halad, másodperc pontossággal érkezik/indul, minden ülése menetirány szerint előre néz, tágas és a nagy sebesség ellenére is csendes belső térrel bír, ami japánosan tiszta (a takarító személyzet 7 perc alatt makulátlan tisztaságúra takarítja a beérkezés után[i]). Végül az a tény, hogy az 50 éves működése során egyetlen baleset sem történt shinkansennel, pedig a legforgalmasabb vonalakon percenként indulnak vonatok és az összes vonal éves utasszáma meghaladja a 356 millió főt!

Bennem felmerült a kérdés, hogy hogyan tudják a természeti tényezőket is ilyen jól kordában tartani (értsd: a földrengések országában egy földrengés sem okozott balesetet). Erre azt a választ találtam, hogy 1992-ben bevezették a földrengés előrejelző riasztórendszert, ami vészmegállást okoz, ha földrengés veszélye mutatkozik.

Itt látható Hayabusa shinkansen a speciális sínrendszeren futva:

hayabusa_02

Forrás: http://www.japan-railpass.co.uk

Az első shinkansen vonal indulása nagyon történelmi események között zajlott. 1964 október 1. volt a nagy nap, amikor is – alig több, mint egy héttel a Tokioi Olimpia kezdete előtt – kigördült az első szerelvény (Hikari) Tokyo és Osaka között (Tokaido Shinkansen), az addigi 7 órás vonatutat 4-re csökkentve. Ekkor még 200km/h volt a csúcssebessége, amit azóta jelentősen túlszárnyaltak (320km/h-ra). Az első vonal után sorban jöttek egymás után a további vonalak. Mára majd a teljes országot el lehet érni a szuperexpresszel.

Az alábbi táblázat az egyes vonalak legfőbb jellemzőit tartalmazza és nyitási évüket:

shinkansen

A táblázat nem tartalmazza, de idén márciusban indul a Tohoku vonal Shin-Aomori-tól Hokkaidora, a Shin-Hakodate-Hokuto megállóig, a tengert a Seikan-alagúton átszelve.

Map_of_Hokkaido_Shinkansen

Forrás: https://upload.wikimedia.org

Az egyes vonalak térképen (az építés alatt álló, és a tervezett vonalakat is beleértve):

innovation-and-advanced-technology-high-speed-train-hitachi-brasil-ltda-2-728

Forrás: http://image.slidesharecdn.com

Aszerint, hogy hány helyen áll meg, az egyes vonalakon közlekedő vonatokat is csoportosíthatjuk. Három alapkategória van: a helyi (local), sebes (semi-fast), gyors (fast). Nekem az tetszik ebben nagyon, hogy beszélő neveket kapnak az egyes vonatok attól függően, hogy milyen sűrűn állnak meg és mely vonalon közlekednek. Ízelítőként néhány elnevezés: „remény” (nozomi), „fény” (hikari), „cseresznye” (sakura), „fecske” (tsubame),  „visszhang” (kodama)… A teljesség igénye nélkül, azaz csak példaként álljon itt a legrégebbi, és egyben legnagyobb forgalmat lebonyolító Tokaido illetve a Sanyo és Kyushu vonalak vonatai:

Tōkaidō Sanyō and Kyushu Shinkansen vonal

Nozomi (gyors, Tokaido and Sanyo)

Hikari (sebes,Tokaido and Sanyo)

Hikari Rail Star (sebes, Sanyo)

Kodama (helyi,Tokaido and Sanyo)

Sakura (sebes, Sanyo and Kyushu)

Mizuho (gyors, Sanyo and Kyushu)

Tsubame (helyi, Kyushu)

Az alábbi térképen látható az egyes kategóriák közti különbség. Míg a Nozomi csak 6 helyen áll meg Tokyo és Osaka viszonylaton, addig a Kodama minden állomáson:

tokaido_shinkansen_map

Forrás: http://www.j-journeys.com

Végül, hogy melyik vonalon milyen vonatkategóriákat találunk ezen a térképen látható:

2018_04

Forrás: http://www.japan-guide.com

Nem vagyok egy autó, vonat, szuper sebesség iránt érdeklődő ember, ennek ellenére is felejthetetlen az első shinkansen-es élményem. Ugyanis Japánban shinkansen-nel síelni is lehet menni! Ott áll meg a pálya alján a vonat, ahonnan követlenül a felvonóba szállhat át az ember! (Ennek részleteit egy másik bejegyzésben osztom majd meg ;-))

 

 

[i] Érdekességként egy video a max. 7 perc alatti takarításról: https://youtu.be/rFXi1cM9vO0
[ii]  “鉄道輸送統計調査(平成23年度、国土交通省) Rail Transport Statistics (2011, Ministry of Land, Infrastructure and Transport) (Japanese)”. Mlit.go.jp. Retrieved 26 March 2013.

Kapcsolódó bejegyzések

2 Comments. Leave new

Volt amúgy shinkansen-hez köthető halálos baleset még 1995-ben, Mishima állomásnál, csak mivel ez nem siklás vagy ütközés miatt történt, így nem nagyon szokták emlegetni:

http://www.thefreelibrary.com/JR+Tokai+ordered+to+pay+49+mil.+yen+over+teen's+death.-a072346391

Válasz
Biró Krisztina
2016. szeptember 23. 10:35

Köszönjük az információt, valóban nem hallottunk még róla. Bízunk benne, hogy az eset óta eltelt 20 év alatt az ajtók szenzorait fejlesztették és a peronkapuk is növelik az utasbiztonságot!

Válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.